www.eprace.edu.pl » feminizm-muzulmalski » Aneks.

Aneks.

Narzędzie nr 1.Ankieta skierowana do feministek świata Zachodu

Narzędzie nr 2.Ankieta skierowana do feministek muzułmańskich

Narzędzie nr 1

Ankieta skierowana do respondentek z grupy feministek świata Zachodu

CZĘŚĆ I

  1. Poniżej przedstawione zostały 63 cechy określające człowieka. Które z nich są według ciebie typowe dla kobiet, które typowe dla mężczyzn, a które w ogóle nie mają związku z płcią?

Cecha kobieca męska niezwiązana z płcią
Samodzielność


Ustępliwość


Pomocność


Siła w bronieniu własnych przekonań


Pogodność


Kapryśność


Niezależność


Nieśmiałość


Sumienność


Wysportowanie


Tkliwość


Teatralność


Asertywność


Pochlebność


Szczęśliwość


Silna osobowość


Lojalność


Nieprzewidywalność


Siła


Rzetelność


Analityczność


Empatia


Zazdrość


Zdolności przywódcze


Wrażliwość na potrzeby innych


Szczerość


Ryzykowność


Wyrozumiałość


Skrytość


Łatwość podejmowania decyzji


Litość


uczciwość


Samowystarczalność


Pragnienie uspokajania zranionych uczuć


Zarozumiałość


Dominacja


Delikatność w wysławianiu się


Uprzejmość


Ciepło


Powaga


stabilności dążenie do osiągnięcia stanowiska, władzy


Czułość


Przyjacielskość


Agresywność


Łatwowierność


Nieefektywność


Władczość


Dziecinność


Zdolności adaptacyjne


Indywidualność


Nieużywanie szorstkiego języka


Niesystematyczność


Wspólzawodnictwo


Miłość do dzieci


Taktowność


Ambicja


Delikatność


Konwencjonalność



  1. Jak dokończyłabyś następujące zdanie?

Płeć człowieka przesądza o jego charakterze

  1. Zawsze

  2. Prawie zawsze

  3. Często

  4. Tylko w niektórych przypadkach

  5. Rzadko

  6. Nigdy

  1. Które z wymienionych poniżej cech charakteru sprawiają, że człowiek jest ceniony w społeczeństwie?

Cecha Ceniona przez społeczeństwo Nieceniona przez społeczeństwo
Samodzielność

Ustępliwość

Pomocność

Siła w bronieniu własnych przekonań

Pogodność

Kapryśność

Niezależność

Nieśmiałość

Konsekwencja

Wysportowanie

Tkliwość

Teatralność

Asertywność

Pochlebność

Szczęśliwość

Silna osobowość

Lojalność

Nieobliczalność

Gwałtowność

Rzetelność

Analityczność

Sympatyczność

Zazdrość

Zdolności przywódcze

Wrażliwość na potrzeby innych

Szczerość

Ryzykowność

Wyrozumiałość

Skrytość

Łatwość podejmowania decyzji

Litościwość

Oddanie

Samowystarczalność

Pragnienie uspokajania zranionych uczuć

Zarozumiałość

Dominacja

Delikatność w wysławianiu się

Uprzejmość

Ciepło

Powaga

Dążenie do stabilności

Czułość

Przyjacielskość

Agresywność

Łatwowierność

Nieudolność

Władczość

Dziecinność

Zdolności adaptacyjne

Indywidualność

Nieużywanie szorstkiego języka

Niesystematyczność

Kompetencja

Miłość do dzieci

Taktowność

Ambicja

Delikatność

Konwencjonalność


  1. Jak dokończyłbyś poniższe zdania?

    1. Równouprawnienie kobiet i mężczyzn, powinno oznaczać:

  1. Równość kobiet i mężczyzn w systemie prawnym

  2. Takie same obowiązki kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

  3. Takie samo znaczenie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

  4. Takie same możliwości dla kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

  5. Możliwość podejmowania takich samych wyborów dla kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

  6. Zlikwidowanie zjawiska dyskryminacji płciowej

  7. Możliwość korzystania z jednakowych praw

  8. Promocja pluralizmu i demokracji

  9. Uznanie za tak samo ważną i potrzebną obecność kobiet jak i mężczyzn w społeczeństwie

4.2 Inne wymagania w stosunku do kobiet żołnierek niż do mężczyzn żołnierzy są:

a. szkodliwe dla armii

b. dyskryminujące

c. wspomagające równouprawnienie

d. naturalne

e. niesprawiedliwe

    1. Parytety wyborcze, z góry określające procentową ilość kobiet w strukturach władzy są:

  1. Szkodliwe dla państwa

  2. Dyskryminujące

  3. Wspomagające równouprawnienie

  4. Naturalne

  5. Niesprawiedliwe

  1. W której z wymienionych dziedzin życia czujesz się źle traktowana ze względu na swoją płeć zawsze, często, czasami, rzadko lub wcale, rysując krzyżyk w odpowiedniej kolumnie.

    Dziedzina życia zawsze czasami często rzadko wcale
    Obowiązki domowe




    Decyzje podejmowane w związku




    Relacje z przełożonymi




    Relacje z kolegami i koleżankami w pracy




    Decyzje polityczne w moim kraju




    Dostęp do edukacji




    Dostęp do zawodu




    Dyskusje na ważne i trudne tematy




    Obecność w przestrzeni publicznej




    Pozycja w grupie wyznaniowej




    Podejście innych do mojego ciała, seksualności




  2. Czy istnieją inne dziedziny w której czujesz się dyskryminowana ze względu na to, że jesteś kobietą, lecz nie zostały one wymienione w tabeli powyżej? Jakie to dziedziny?

……………………………………………………………………………………………………………………………………


  1. Poniżej wymienione zostały różne sposoby walki z dyskryminacją ze względu na płeć. Które wydają ci się najbardziej skuteczne dla problemów, które dotykają ciebie bezpośrednio?

    1. Zmiana zapisów prawnych

    2. Zmiana treści edukacyjnej dla dzieci

    3. Kampanie społeczne

    4. Zmniejszanie znaczenia religii w polityce

    5. Zmniejszenie znaczenia religii w życiu społecznym

    6. Zwiększenie wolności słowa

    7. Zwiększenie swobody seksualnej

    8. Działania na rzecz pluralizmu

    9. Działania na rzecz demokracji

    10. Inne (napisz jakie): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Jak często twoim zdaniem kobiety na świecie są dyskryminowane w następujących dziedzinach życia?

Dziedzina życia Zawsze Często Czasami Rzadko Wcale
Obowiązki domowe




Decyzje podejmowane w związku




Relacje z przełożonymi




Relacje z kolegami i koleżankami w pracy




Decyzje polityczne w kraju




Dostęp do edukacji




Dostęp do zawodu




Dyskusje na ważne i trudne tematy




Obecność w przestrzeni publicznej




Pozycja w grupie wyznaniowej




Podejście innych do mojego ciała, seksualności





  1. Poniżej wymienione zostały różne sposoby walki z dyskryminacją płciową. Które wydają ci się najbardziej skuteczne?

  1. Zmiana zapisów prawnych

  2. Zmiana treści edukacyjnej dla dzieci

  3. Kampanie społeczne

  4. Zmniejszanie znaczenia religii w życiu politycznym

  5. Zmniejszenie znaczenia religii w życiu społecznym

  6. Zwiększenie wolności słowa

  7. Zwiększenie swobody seksualnej

  8. Działania na rzecz pluralizmu

  9. Działania na rzecz demokracji

  10. Inne (napisz jakie) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


  1. Poniżej przedstawione zostały zdjęcia kobiet w różnych strojach. Które z wymienionych obok nich cech wydają ci się adekwatne do przedstawionego wizerunku kobiety.


10.1. Zdjęcie nr 1135

    1. Skromna

    2. Zależna

    3. Słaba

    4. Odważna

    5. Tchórzliwa

    6. Kobieca

    7. Zakompleksiona

    8. Wolna

    9. Niepewna siebie

    10. Radosna

    11. Nieśmiała

    12. Zniewolona

    13. Staroświecka

    14. Towarzyska

    15. Zaściankowa

    16. Swobodna

  1. Sympatyczna

  2. Naturalna

  3. Stylowa

  4. Pewna siebie

  5. Nowoczesna

10.2. Zdjęcie nr 2136


  1. Skromna

  2. Zależna

  3. Słaba

  4. Odważna

  5. Tchórzliwa

  6. Kobieca

  7. Zakompleksiona

  8. Wolna

  9. Niepewna siebie

  10. Naturalna

  11. Radosna

  12. Nieśmiała

  13. Zniewolona

  14. Staroświecka

  15. Towarzyska

  16. Zaściankowa

  17. Swobodna

  18. Sympatyczna

  19. Stylowa

  20. Pewna siebie

  21. Nowoczesna


  1. Muzułmanka przebywająca w towarzystwie mężczyzn innych niż jej mąż lub mężczyzna blisko z nią spokrewniony, powinna zakrywać całe swoje ciało z wyjątkiem twarzy i dłoni. Muzułmański sposób ubierania się określany jest mianem hidżabu. W poniższej tabelce przytoczono różne opinie na temat zasad ubioru muzułmanek. Zaznacz w odpowiedniej kolumnie jak często twoim zdaniem podane stwierdzenie jest prawdą.

  1. Poniższe stwierdzenie jest Zawsze prawdą Czasami prawdą Często prawdą Trudno powiedzieć, czy prawdą Rzadko prawdą Nigdy prawdą
    Hidżab jest symbolem ucisku i zniewolenia kobiety





    Hidżab jest symbolem honoru i dobrych obyczajów kobiety





    Hidżab jest wyrazem zaściankowości i zacofania





    Hidżab jest wyrazem skromności i powściągliwości





    Hidżab jest zakładany wbrew woli kobiety





    Hidżab jest osobistym wyborem kobiety





    Hidżab jest zakładany z powodu nacisku społeczeństwa





    Hidżab jest zakładany z powodu miłości do Boga





    Hidżab sprawia, iż kobiety są bezpieczniejsze





    Hidżab sprawia, iż kobiety są krzywdzone





    Hidżab ułatwia kobiecie funkcjonowanie w społeczeństwie





    Hidżab sprawia, iż relacje w społeczeństwie są niezdrowe





    Hidżab może być wyrazem kobiecości i feminizmu





    Hidżab jest nienaturalnym wytworem patriarchatu





    Poniżej wymienionych zostało 10 wartości życiowych. Uszereguj je w kolejności od tej, która jest dla ciebie najbardziej ważna , do tej która ważna jest najmniej.


Wartość Numer
Miłość
Rodzina
Kariera
Wiedza
Pieniądze
Przyjaźń
Uroda
Zdrowie
Religia
Rozrywka

      1. W wykropkowanej przestrzeni poniżej, napisz krótko co byłoby dla ciebie największym życiowym sukcesem.

………………………………………………………………...........................................................................................................................

CZĘŚĆ II

  1. Czy słyszałaś kiedyś o pojęciu „feminizm muzułmański”? Podkreśl jedną odpowiedz.

          1. Tak, wiem co oznacza

          2. Tak, ale nie jestem pewna co oznacza

          3. Nie, nigdy o nim nie słyszałam

Jeśli wybrałaś odpowiedź a lub b przejdź do pytania nr 2, jeśli odpowiedz c przejdź do pytania nr 3.

        1. Co według twojej wiedzy oznacza termin „feminizm muzułmański”?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


        1. Poniżej przedstawiono kilka stwierdzeń. Oceń, stawiając w odpowiedniej kolumnie krzyżyk, czy dana opinia jest zawsze prawdziwa, często prawdziwa, czasami prawdziwa, trudno powiedzieć, czy prawdziwa, rzadko prawdziwa, nigdy prawdziwa.

Poniższa opinia jest prawdziwa Zawsze Często Czasami Trudno powiedzieć Rzadko Nigdy
Kobiety świata Zachodu nie powinny orzekać o sytuacji społecznej muzułmanek, ponieważ nie posiadają wystarczającej wiedzy





Kobiety świata Zachodu powinny orzekać o sytuacji społecznej muzułmanek ponieważ mają dłuższe doświadczenie w walce o równouprawnienie





Kobiety świata Zachodu powinny pomóc muzułmankom walczyć o respektowanie praw kobiet





Muzułmanki nie potrzebują żadnego udziału kobiet świata Zachodu w walce o prawda kobiet





Kobiety świata Zachodu powinny walczyć o prawa kobiet należne muzułmankom





Kobiety świata Zachodu oraz muzułmanki powinny jednoczyć się w walce o prawa kobiet na całym świecie






  1. W jaki sposób feministki świata Zachodu mogłyby pomóc muzułmankom? Podkreśl maksimum 3 odpowiedzi, które wydają ci się najsłuszniejsze.

    1. Poprzez protesty przeciwko funkcjonowaniu szariatu w poszczególnych krajach

    2. Poprzez protesty przeciwko łamaniu praw kobiet w społecznościach muzułmańskich

    3. Poprzez promocję zachodniego stylu życia wśród muzułmanek

    4. Poprzez promocję świeckości wśród muzułmanek

    5. Poprzez zwrócenie uwagi opinii międzynarodowej na sytuację kobiet w danym kraju muzułmańskim

    6. Poprzez promocję wyzwolenia seksualnego wśród muzułmanek

    7. Poprzez zakaz noszenia chust w krajach Zachodu

    8. Poprzez pisanie listów proszących o ułaskawienie skazanych kobiet

    9. Inny (napisz jaki?) …………………………………………………………

  2. Wymień na rzecz rozwiązania jakich problemów, kobiety całego świata powinny współpracować:

………………………………………………………………

………………………………………………………………

………………………………………………………………

  1. Zaznacz maksimum 3 parametry łączące kobiety na całym świecie.

  1. Płeć biologiczna

  2. Podobne cechy charakteru i osobowości

  3. Podobne zainteresowania

  4. Podobne życiowe priorytety

  5. Podobne pozycja w rodzinie

  6. Podobna pozycja w społeczeństwie

  7. Podobny poziom inteligencji

  8. Dyskryminacja ze względu na płeć

  9. Inna odpowiedz:………………………………………..

7. Poniżej przedstawione jest zdjęcie137 ukraińskiej aktywistki feministycznej organizacji FEMEN, demonstrującej w Paryżu przeciwko prawu szariatu138 oraz pozycji kobiety w praktyce islamu. W dłoni trzyma kartkę z napisem „muzułmanki, rozbierzcie się”.

7.1..Uzupełnij przymiotnikami tekst znajdujący się poniżej fotografii.

Przedstawiona na zdjęciu akcja posiada ………………………….. ideę. Metoda skontfronotowania nagości demonstrantki z nakazującym zakrywać ciało szariatem jest………………. oraz …………………….. Hasło, które możemy przeczytać na kartce trzymanej przez kobietę jest…………………………….. oraz …………………………… .

7.2. Uzupełnij jedno lub dwa z przedstawionych poniżej zdań:

a. Ukazana na fotografii akcja podoba mi się ponieważ ……………………………………………………………

b. Ukazana na fotografii akcja nie podoba mi się ponieważ ……………………………………………………………

8. Poniżej przedstawiono popularny w Internecie rysunek. Dymek prezentujący myśli kobiety narysowanej po lewej stronie zawiera zdanie: „Wszystko zakryte poza jej oczami, co za okrutna kultura męskiej dominacji”, zaś przedstawionej po prawo „Wszystko odkryte poza jej oczami, co za okrutna kultura męskiej dominacji”.

8.1. Z opinią której z kobiet przedstawionych na rysunku zgadasz się bardziej?

a. kobiety po lewej

b . kobiety po prawej

c. z żadną z nich

8.2.Uzupełnij jedno lub dwa z przedstawionych poniżej zdań:

a. Rysunek podoba mi się ponieważ ………………………………………………………………

b. Rysunek nie podoba mi się ponieważ ………………………………………………………………

    1. Uzupełnij poniższy tekst dowolnymi przymiotnikami.

Kobieta przedstawiona po prawej stronie rysunku wygląda ………………………………. oraz …………………………. Wydaje mi się, że jej osobowość cechuje ………………… , ………………… a być może ……………………… Zaś kobieta przedstawiona po prawej stronie wygląda ……………… i …………………….., zaś jej osobowość wydaje mi się ……………………..., ………………….……….. oraz …………………….. .


  1. Czy istnieją jakieś aspekty kultury muzułmańskiej, chętnie widziałabyś jako elementy własnej? Jeśli tak, napisz jakie.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

CZĘŚĆ III

  1. Rok urodzenia:

  2. Kraj urodzenia:

  3. Kraj zamieszkania:

  4. Wykształcenie:

  5. Zajęcie/zawód:

  6. Wyznanie:

Narzędzie nr 2

Ankieta skierowana do grupy feministek muzułmańskich

CZĘŚĆ II

  1. Poniżej przedstawione zostały 63 cechy określające człowieka. Które z nich są według ciebie typowe dla kobiet, które typowe dla mężczyzn, a które w ogóle nie mają związku z płcią?

Cecha kobieca męska niezwiązana z płcią
Samodzielność


Ustępliwość


Pomocność


Siła w bronieniu własnych przekonań


Pogodność


Kapryśność


Niezależność


Nieśmiałość


Sumienność


Wysportowanie


Tkliwość


Teatralność


Asertywność


Pochlebność


Szczęśliwość


Silna osobowość


Lojalność


Nieprzewidywalność


Siła


Rzetelność


Analityczność


Empatia


Zazdrość


Zdolności przywódcze


Wrażliwość na potrzeby innych


Szczerość


Ryzykowność


Wyrozumiałość


Skrytość


Łatwość podejmowania decyzji


Litość


uczciwość


Samowystarczalność


Pragnienie uspokajania zranionych uczuć


Zarozumiałość


Dominacja


Delikatność w wysławianiu się


Uprzejmość


Ciepło


Powaga


stabilności dążenie do osiągnięcia stanowiska, władzy


Czułość


Przyjacielskość


Agresywność


Łatwowierność


Nieefektywność


Władczość


Dziecinność


Zdolności adaptacyjne


Indywidualność


Nieużywanie szorstkiego języka


Niesystematyczność


Wspólzawodnictwo


Miłość do dzieci


Taktowność


Ambicja


Delikatność


Konwencjonalność



  1. Jak dokończyłabyś następujące zdanie?

Płeć człowieka przesądza o jego charakterze

  1. Zawsze

  2. Prawie zawsze

  3. Często

  4. Tylko w niektórych przypadkach

  5. Rzadko

  6. Nigdy

  1. Które z wymienionych poniżej cech charakteru sprawiają, że człowiek jest ceniony w społeczeństwie?

Cecha Ceniona przez społeczeństwo Nieceniona przez społeczeństwo
Samodzielność

Ustępliwość

Pomocność

Siła w bronieniu własnych przekonań

Pogodność

Kapryśność

Niezależność

Nieśmiałość

Konsekwencja

Wysportowanie

Tkliwość

Teatralność

Asertywność

Pochlebność

Szczęśliwość

Silna osobowość

Lojalność

Nieobliczalność

Gwałtowność

Rzetelność

Analityczność

Sympatyczność

Zazdrość

Zdolności przywódcze

Wrażliwość na potrzeby innych

Szczerość

Ryzykowność

Wyrozumiałość

Skrytość

Łatwość podejmowania decyzji

Litościwość

Oddanie

Samowystarczalność

Pragnienie uspokajania zranionych uczuć

Zarozumiałość

Dominacja

Delikatność w wysławianiu się

Uprzejmość

Ciepło

Powaga

Dążenie do stabilności

Czułość

Przyjacielskość

Agresywność

Łatwowierność

Nieudolność

Władczość

Dziecinność

Zdolności adaptacyjne

Indywidualność

Nieużywanie szorstkiego języka

Niesystematyczność

Kompetencja

Miłość do dzieci

Taktowność

Ambicja

Delikatność

Konwencjonalność


  1. Jak dokończyłbyś poniższe zdania?

    1. Równouprawnienie kobiet i mężczyzn, powinno oznaczać:

  1. Równość kobiet i mężczyzn w systemie prawnym

  2. Takie same obowiązki kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

  3. Takie samo znaczenie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

  4. Takie same możliwości dla kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

  5. Możliwość podejmowania takich samych wyborów dla kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

  6. Zlikwidowanie zjawiska dyskryminacji płciowej

  7. Możliwość korzystania z jednakowych praw

  8. Promocja pluralizmu i demokracji

  9. Uznanie za tak samo ważną i potrzebną obecność kobiet jak i mężczyzn w społeczeństwie

4.2 Inne wymagania w stosunku do kobiet żołnierek niż do mężczyzn żołnierzy są:

a. szkodliwe dla armii

b. dyskryminujące

c. wspomagające równouprawnienie

d. naturalne

e/ niesprawiedliwe

    1. Parytety wyborcze, z góry określające procentową ilość kobiet w strukturach władzy są:

  1. Szkodliwe dla państwa

  2. Dyskryminujące

  3. Wspomagające równouprawnienie

  4. Naturalne

  5. Niesprawiedliwe

  1. W której z wymienionych dziedzin życia czujesz się źle traktowana ze względu na swoją płeć zawsze, często, czasami, rzadko lub wcale, rysując krzyżyk w odpowiedniej kolumnie.

    Dziedzina życia zawsze czasami często rzadko wcale
    Obowiązki domowe




    Decyzje podejmowane w związku




    Relacje z przełożonymi




    Relacje z kolegami i koleżankami w pracy




    Decyzje polityczne w moim kraju




    Dostęp do edukacji




    Dostęp do zawodu




    Dyskusje na ważne i trudne tematy




    Obecność w przestrzeni publicznej




    Pozycja w grupie wyznaniowej




    Podejście innych do mojego ciała, seksualności




  2. Czy istnieją inne dziedziny w której czujesz się dyskryminowana ze względu na to, że jesteś kobietą, lecz nie zostały one wymienione w tabeli powyżej? Jakie to dziedziny?

……………………………………………………………………………………………………………………………………


  1. Poniżej wymienione zostały różne sposoby walki z dyskryminacją ze względu na płeć. Które wydają ci się najbardziej skuteczne dla problemów, które dotykają ciebie bezpośrednio?

  1. Zmiana zapisów prawnych

  2. Zmiana treści edukacyjnej dla dzieci

  3. Kampanie społeczne

  4. Zmniejszanie znaczenia religii w polityce

  5. Zmniejszenie znaczenia religii w życiu społecznym

f. Zwiększenie wolności słowa

g. Zwiększenie swobody seksualnej

h. Działania na rzecz pluralizmu

i. Działania na rzecz demokracji

j. Inne (napisz jakie): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Jak często twoim zdaniem kobiety na świecie są dyskryminowane w następujących dziedzinach życia?

Dziedzina życia Zawsze Często Czasami Rzadko Wcale
Obowiązki domowe




Decyzje podejmowane w związku




Relacje z przełożonymi




Relacje z kolegami i koleżankami w pracy




Decyzje polityczne w kraju




Dostęp do edukacji




Dostęp do zawodu




Dyskusje na ważne i trudne tematy




Obecność w przestrzeni publicznej




Pozycja w grupie wyznaniowej




Podejście innych do mojego ciała, seksualności





  1. Poniżej wymienione zostały różne sposoby walki z dyskryminacją płciową. Które wydają ci się najbardziej skuteczne?

  1. Zmiana zapisów prawnych

  2. Zmiana treści edukacyjnej dla dzieci

  3. Kampanie społeczne

  4. Zmniejszanie znaczenia religii w życiu politycznym

  5. Zmniejszenie znaczenia religii w życiu społecznym

  6. Zwiększenie wolności słowa

  7. Zwiększenie swobody seksualnej

  8. Działania na rzecz pluralizmu

  9. Działania na rzecz demokracji

  10. Inne (napisz jakie) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


  1. Poniżej przedstawione zostały zdjęcia kobiet w różnych strojach. Które z wymienionych obok nich cech wydają ci się adekwatne do przedstawionego wizerunku kobiety.


10.1. Zdjęcie nr 1139

      1. Skromna

      2. Zależna

      3. Słaba

      4. Odważna

      5. Tchórzliwa

      6. Kobieca

      7. Zakompleksiona

      8. Wolna

      9. Niepewna siebie

      10. Radosna

      11. Nieśmiała

      12. Zniewolona

      13. Staroświecka

      14. Towarzyska

      15. Zaściankowa

      16. Swobodna

      17. Sympatyczna

      18. Naturalna

      19. Stylowa

      20. Pewna siebie

      21. Nowoczesna

10.2. Zdjęcie nr 2140


  1. Skromna

  2. Zależna

  3. Słaba

  4. Odważna

  5. Tchórzliwa

  6. Kobieca

  7. Zakompleksiona

  8. Wolna

  9. Niepewna siebie

  10. Naturalna

  11. Radosna

  12. Nieśmiała

  13. Zniewolona

  14. Staroświecka

  15. Towarzyska

  16. Zaściankowa

  17. Swobodna

  18. Sympatyczna

  19. Stylowa

  20. Pewna siebie

  21. Nowoczesna


  1. Muzułmanka przebywająca w towarzystwie mężczyzn innych niż jej mąż lub mężczyzna blisko z nią spokrewniony, powinna zakrywać całe swoje ciało z wyjątkiem twarzy i dłoni. Muzułmański sposób ubierania się określany jest mianem hidżabu. W poniższej tabelce przytoczono różne opinie na temat zasad ubioru muzułmanek. Zaznacz w odpowiedniej kolumnie jak często twoim zdaniem podane stwierdzenie jest prawdą.

  1. Poniższe stwierdzenie jest Zawsze prawdą Czasami prawdą Często prawdą Trudno powiedzieć, czy prawdą Rzadko prawdą Nigdy prawdą
    Hidżab jest symbolem ucisku i zniewolenia kobiety





    Hidżab jest symbolem honoru i dobrych obyczajów kobiety





    Hidżab jest wyrazem zaściankowości i zacofania





    Hidżab jest wyrazem skromności i powściągliwości





    Hidżab jest zakładany wbrew woli kobiety





    Hidżab jest osobistym wyborem kobiety





    Hidżab jest zakładany z powodu nacisku społeczeństwa





    Hidżab jest zakładany z powodu miłości do Boga





    Hidżab sprawia, iż kobiety są bezpieczniejsze





    Hidżab sprawia, iż kobiety są krzywdzone





    Hidżab ułatwia kobiecie funkcjonowanie w społeczeństwie





    Hidżab sprawia, iż relacje w społeczeństwie są niezdrowe





    Hidżab może być wyrazem kobiecości i feminizmu





    Hidżab jest nienaturalnym wytworem patriarchatu





    Poniżej wymienionych zostało 10 wartości życiowych. Uszereguj je w kolejności od tej, która jest dla ciebie najbardziej ważna , do tej która ważna jest najmniej.


Wartość Numer
Miłość
Rodzina
Kariera
Wiedza
Pieniądze
Przyjaźń
Uroda
Zdrowie
Religia
Rozrywka

13.W wykropkowanej przestrzeni poniżej, napisz krótko co byłoby dla ciebie największym życiowym sukcesem.

………………………………………………………………...........................................................................................................................

CZĘŚĆ II

1. Poniżej przedstawiono kilka stwierdzeń. Oceń, stawiając w odpowiedniej kolumnie krzyżyk, czy dana opinia jest zawsze prawdziwa, często prawdziwa, czasami prawdziwa, trudno powiedzieć, czy prawdziwa, rzadko prawdziwa, nigdy prawdziwa.

Poniższa opinia jest prawdziwa Zawsze Często Czasami Trudno powiedzieć Rzadko Nigdy
Kobiety świata Zachodu nie powinny orzekać o sytuacji społecznej muzułmanek, ponieważ nie posiadają wystarczającej wiedzy





Kobiety świata Zachodu powinny orzekać o sytuacji społecznej muzułmanek ponieważ mają dłuższe doświadczenie w walce o równouprawnienie





Kobiety świata Zachodu powinny pomóc muzułmankom walczyć o respektowanie praw kobiet                  
Muzułmanki nie potrzebują żadnego udziału kobiet świata Zachodu w walce o prawda kobiet                  
Kobiety świata Zachodu powinny walczyć o prawa kobiet należne muzułmankom                  
Kobiety
świata Zachodu oraz muzułmanki powinny jednoczyć się w walce o prawa kobiet na całym świecie
                 

2. W jaki sposób feministki świata Zachodu mogłyby pomóc muzułmankom? Podkreśl maksimum 3 odpowiedzi, które wydają ci się najsłuszniejsze.

    1. Poprzez protesty przeciwko funkcjonowaniu szariatu w poszczególnych krajach

    2. Poprzez protesty przeciwko łamaniu praw kobiet w społecznościach muzułmańskich

    3. Poprzez promocję zachodniego stylu życia wśród muzułmanek

    4. Poprzez promocję świeckości wśród muzułmanek

    5. Poprzez zwrócenie uwagi opinii międzynarodowej na sytuację kobiet w danym kraju muzułmańskim

    6. Poprzez promocję wyzwolenia seksualnego wśród muzułmanek

    7. Poprzez zakaz noszenia chust w krajach Zachodu

    8. Poprzez pisanie listów proszących o ułaskawienie skazanych kobiet

    9. Inny (napisz jaki?) …………………………………………………………

  1. Wymień na rzecz rozwiązania jakich problemów, kobiety całego świata powinny współpracować:

………………………………………………………………

………………………………………………………………

  1. Zaznacz maksimum 3 parametry łączące kobiety na całym świecie.

  1. Płeć biologiczna

  2. Podobne cechy charakteru i osobowości

  3. Podobne zainteresowania

  4. Podobne życiowe priorytety

  5. Podobne pozycja w rodzinie

  6. Podobna pozycja w społeczeństwie

  7. Podobny poziom inteligencji

  8. Dyskryminacja ze względu na płeć

  9. Inna odpowiedz:………………………………………..

5. Poniżej przedstawione jest zdjęcie141 ukraińskiej aktywistki feministycznej organizacji FEMEN, demonstrującej w Paryżu przeciwko prawu szariatu142 oraz pozycji kobiety w praktyce islamu. W dłoni trzyma kartkę z napisem „muzułmanki, rozbierzcie się”.

6.1..Uzupełnij przymiotnikami tekst znajdujący się poniżej fotografii.

Przedstawiona na zdjęciu akcja posiada ………………………….. ideę. Metoda skontfronotowania nagości demonstrantki z nakazującym zakrywać ciało szariatem jest………………. oraz …………………….. Hasło, które możemy przeczytać na kartce trzymanej przez kobietę jest…………………………….. oraz …………………………… .

6.2. Uzupełnij jedno lub dwa z przedstawionych poniżej zdań:

a. Ukazana na fotografii akcja podoba mi się ponieważ ……………………………………………………………

b. Ukazana na fotografii akcja nie podoba mi się ponieważ ……………………………………………………………

7. Poniżej przedstawiono popularny w Internecie rysunek. Dymek prezentujący myśli kobiety narysowanej po lewej stronie zawiera zdanie: „Wszystko zakryte poza jej oczami, co za okrutna kultura męskiej dominacji”, zaś przedstawionej po prawo „Wszystko odkryte poza jej oczami, co za okrutna kultura męskiej dominacji”.

8.1. Z opinią której z kobiet przedstawionych na rysunku zgadasz się bardziej?

a. kobiety po lewej

b . kobiety po prawej

c. z żadną z nich

8.2.Uzupełnij jedno lub dwa z przedstawionych poniżej zdań:

a. Rysunek podoba mi się ponieważ ………………………………………………………………

b. Rysunek nie podoba mi się ponieważ ………………………………………………………………

8.3. Uzupełnij poniższy tekst dowolnymi przymiotnikami.

Kobieta przedstawiona po prawej stronie rysunku wygląda ………………………………. oraz …………………………. Wydaje mi się, że jej osobowość cechuje ………………… , ………………… a być może ……………………… Zaś kobieta przedstawiona po prawej stronie wygląda ……………… i …………………….., zaś jej osobowość wydaje mi się ……………………..., ………………….……….. oraz …………………….. .

9.Czy istnieją jakieś aspekty kultury zachodniej, chętnie widziałabyś jako elementy własnej? Jeśli tak, napisz jakie.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

CZĘŚĆ III

  1. Rok urodzenia:

  2. Kraj urodzenia:

  3. Kraj zamieszkania:

  4. Wykształcenie:

  5. Zajęcie/zawód:

  6. Wyznanie:


komentarze

Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.