Narzędzie nr 1.Ankieta skierowana do feministek świata Zachodu
Narzędzie nr 2.Ankieta skierowana do feministek muzułmańskich
Narzędzie nr 1
Ankieta skierowana do respondentek z grupy feministek świata Zachodu
CZĘŚĆ I
Poniżej przedstawione zostały 63 cechy określające człowieka. Które z nich są według ciebie typowe dla kobiet, które typowe dla mężczyzn, a które w ogóle nie mają związku z płcią?
Cecha | kobieca | męska | niezwiązana z płcią |
Samodzielność | |||
Ustępliwość | |||
Pomocność | |||
Siła w bronieniu własnych przekonań | |||
Pogodność | |||
Kapryśność | |||
Niezależność | |||
Nieśmiałość | |||
Sumienność | |||
Wysportowanie | |||
Tkliwość | |||
Teatralność | |||
Asertywność | |||
Pochlebność | |||
Szczęśliwość | |||
Silna osobowość | |||
Lojalność | |||
Nieprzewidywalność | |||
Siła | |||
Rzetelność | |||
Analityczność | |||
Empatia | |||
Zazdrość | |||
Zdolności przywódcze | |||
Wrażliwość na potrzeby innych | |||
Szczerość | |||
Ryzykowność | |||
Wyrozumiałość | |||
Skrytość | |||
Łatwość podejmowania decyzji | |||
Litość | |||
uczciwość | |||
Samowystarczalność | |||
Pragnienie uspokajania zranionych uczuć | |||
Zarozumiałość | |||
Dominacja | |||
Delikatność w wysławianiu się | |||
Uprzejmość | |||
Ciepło | |||
Powaga | |||
stabilności dążenie do osiągnięcia stanowiska, władzy | |||
Czułość | |||
Przyjacielskość | |||
Agresywność | |||
Łatwowierność | |||
Nieefektywność | |||
Władczość | |||
Dziecinność | |||
Zdolności adaptacyjne | |||
Indywidualność | |||
Nieużywanie szorstkiego języka | |||
Niesystematyczność | |||
Wspólzawodnictwo | |||
Miłość do dzieci | |||
Taktowność | |||
Ambicja | |||
Delikatność | |||
Konwencjonalność |
Jak dokończyłabyś następujące zdanie?
Płeć człowieka przesądza o jego charakterze
Zawsze
Prawie zawsze
Często
Tylko w niektórych przypadkach
Rzadko
Nigdy
Które z wymienionych poniżej cech charakteru sprawiają, że człowiek jest ceniony w społeczeństwie?
Cecha | Ceniona przez społeczeństwo | Nieceniona przez społeczeństwo |
Samodzielność | ||
Ustępliwość | ||
Pomocność | ||
Siła w bronieniu własnych przekonań | ||
Pogodność | ||
Kapryśność | ||
Niezależność | ||
Nieśmiałość | ||
Konsekwencja | ||
Wysportowanie | ||
Tkliwość | ||
Teatralność | ||
Asertywność | ||
Pochlebność | ||
Szczęśliwość | ||
Silna osobowość | ||
Lojalność | ||
Nieobliczalność | ||
Gwałtowność | ||
Rzetelność | ||
Analityczność | ||
Sympatyczność | ||
Zazdrość | ||
Zdolności przywódcze | ||
Wrażliwość na potrzeby innych | ||
Szczerość | ||
Ryzykowność | ||
Wyrozumiałość | ||
Skrytość | ||
Łatwość podejmowania decyzji | ||
Litościwość | ||
Oddanie | ||
Samowystarczalność | ||
Pragnienie uspokajania zranionych uczuć | ||
Zarozumiałość | ||
Dominacja | ||
Delikatność w wysławianiu się | ||
Uprzejmość | ||
Ciepło | ||
Powaga | ||
Dążenie do stabilności | ||
Czułość | ||
Przyjacielskość | ||
Agresywność | ||
Łatwowierność | ||
Nieudolność | ||
Władczość | ||
Dziecinność | ||
Zdolności adaptacyjne | ||
Indywidualność | ||
Nieużywanie szorstkiego języka | ||
Niesystematyczność | ||
Kompetencja | ||
Miłość do dzieci | ||
Taktowność | ||
Ambicja | ||
Delikatność | ||
Konwencjonalność |
Jak dokończyłbyś poniższe zdania?
Równouprawnienie kobiet i mężczyzn, powinno oznaczać:
Równość kobiet i mężczyzn w systemie prawnym
Takie same obowiązki kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
Takie samo znaczenie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
Takie same możliwości dla kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
Możliwość podejmowania takich samych wyborów dla kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
Zlikwidowanie zjawiska dyskryminacji płciowej
Możliwość korzystania z jednakowych praw
Promocja pluralizmu i demokracji
Uznanie za tak samo ważną i potrzebną obecność kobiet jak i mężczyzn w społeczeństwie
4.2 Inne wymagania w stosunku do kobiet żołnierek niż do mężczyzn żołnierzy są:
a. szkodliwe dla armii
b. dyskryminujące
c. wspomagające równouprawnienie
d. naturalne
e. niesprawiedliwe
Parytety wyborcze, z góry określające procentową ilość kobiet w strukturach władzy są:
Szkodliwe dla państwa
Dyskryminujące
Wspomagające równouprawnienie
Naturalne
Niesprawiedliwe
W której z wymienionych dziedzin życia czujesz się źle traktowana ze względu na swoją płeć zawsze, często, czasami, rzadko lub wcale, rysując krzyżyk w odpowiedniej kolumnie.
Dziedzina życia | zawsze | czasami | często | rzadko | wcale |
Obowiązki domowe | |||||
Decyzje podejmowane w związku | |||||
Relacje z przełożonymi | |||||
Relacje z kolegami i koleżankami w pracy | |||||
Decyzje polityczne w moim kraju | |||||
Dostęp do edukacji | |||||
Dostęp do zawodu | |||||
Dyskusje na ważne i trudne tematy | |||||
Obecność w przestrzeni publicznej | |||||
Pozycja w grupie wyznaniowej | |||||
Podejście innych do mojego ciała, seksualności |
Czy istnieją inne dziedziny w której czujesz się dyskryminowana ze względu na to, że jesteś kobietą, lecz nie zostały one wymienione w tabeli powyżej? Jakie to dziedziny?
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Poniżej wymienione zostały różne sposoby walki z dyskryminacją ze względu na płeć. Które wydają ci się najbardziej skuteczne dla problemów, które dotykają ciebie bezpośrednio?
Zmiana zapisów prawnych
Zmiana treści edukacyjnej dla dzieci
Kampanie społeczne
Zmniejszanie znaczenia religii w polityce
Zmniejszenie znaczenia religii w życiu społecznym
Zwiększenie wolności słowa
Zwiększenie swobody seksualnej
Działania na rzecz pluralizmu
Działania na rzecz demokracji
Inne (napisz jakie): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak często twoim zdaniem kobiety na świecie są dyskryminowane w następujących dziedzinach życia?
Dziedzina życia | Zawsze | Często | Czasami | Rzadko | Wcale |
Obowiązki domowe | |||||
Decyzje podejmowane w związku | |||||
Relacje z przełożonymi | |||||
Relacje z kolegami i koleżankami w pracy | |||||
Decyzje polityczne w kraju | |||||
Dostęp do edukacji | |||||
Dostęp do zawodu | |||||
Dyskusje na ważne i trudne tematy | |||||
Obecność w przestrzeni publicznej | |||||
Pozycja w grupie wyznaniowej | |||||
Podejście innych do mojego ciała, seksualności |
Poniżej wymienione zostały różne sposoby walki z dyskryminacją płciową. Które wydają ci się najbardziej skuteczne?
Zmiana zapisów prawnych
Zmiana treści edukacyjnej dla dzieci
Kampanie społeczne
Zmniejszanie znaczenia religii w życiu politycznym
Zmniejszenie znaczenia religii w życiu społecznym
Zwiększenie wolności słowa
Zwiększenie swobody seksualnej
Działania na rzecz pluralizmu
Działania na rzecz demokracji
Inne (napisz jakie) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Poniżej przedstawione zostały zdjęcia kobiet w różnych strojach. Które z wymienionych obok nich cech wydają ci się adekwatne do przedstawionego wizerunku kobiety.
10.1. Zdjęcie nr 1135
Skromna
Zależna
Słaba
Odważna
Tchórzliwa
Kobieca
Zakompleksiona
Wolna
Niepewna siebie
Radosna
Nieśmiała
Zniewolona
Staroświecka
Towarzyska
Zaściankowa
Swobodna
Sympatyczna
Naturalna
Stylowa
Pewna siebie
Nowoczesna
10.2. Zdjęcie nr 2136
Skromna
Zależna
Słaba
Odważna
Tchórzliwa
Kobieca
Zakompleksiona
Wolna
Niepewna siebie
Naturalna
Radosna
Nieśmiała
Zniewolona
Staroświecka
Towarzyska
Zaściankowa
Swobodna
Sympatyczna
Stylowa
Pewna siebie
Nowoczesna
Muzułmanka przebywająca w towarzystwie mężczyzn innych niż jej mąż lub mężczyzna blisko z nią spokrewniony, powinna zakrywać całe swoje ciało z wyjątkiem twarzy i dłoni. Muzułmański sposób ubierania się określany jest mianem hidżabu. W poniższej tabelce przytoczono różne opinie na temat zasad ubioru muzułmanek. Zaznacz w odpowiedniej kolumnie jak często twoim zdaniem podane stwierdzenie jest prawdą.
Poniższe stwierdzenie jest | Zawsze prawdą | Czasami prawdą | Często prawdą | Trudno powiedzieć, czy prawdą | Rzadko prawdą | Nigdy prawdą |
Hidżab jest symbolem ucisku i zniewolenia kobiety | ||||||
Hidżab jest symbolem honoru i dobrych obyczajów kobiety | ||||||
Hidżab jest wyrazem zaściankowości i zacofania | ||||||
Hidżab jest wyrazem skromności i powściągliwości | ||||||
Hidżab jest zakładany wbrew woli kobiety | ||||||
Hidżab jest osobistym wyborem kobiety | ||||||
Hidżab jest zakładany z powodu nacisku społeczeństwa | ||||||
Hidżab jest zakładany z powodu miłości do Boga | ||||||
Hidżab sprawia, iż kobiety są bezpieczniejsze |
Hidżab sprawia, iż kobiety są krzywdzone | ||||||
Hidżab ułatwia kobiecie funkcjonowanie w społeczeństwie | ||||||
Hidżab sprawia, iż relacje w społeczeństwie są niezdrowe | ||||||
Hidżab może być wyrazem kobiecości i feminizmu | ||||||
Hidżab jest nienaturalnym wytworem patriarchatu |
Wartość | Numer |
Miłość | |
Rodzina | |
Kariera | |
Wiedza | |
Pieniądze | |
Przyjaźń | |
Uroda | |
Zdrowie | |
Religia | |
Rozrywka |
W wykropkowanej przestrzeni poniżej, napisz krótko co byłoby dla ciebie największym życiowym sukcesem.
………………………………………………………………...........................................................................................................................
CZĘŚĆ II
Czy słyszałaś kiedyś o pojęciu „feminizm muzułmański”? Podkreśl jedną odpowiedz.
Tak, wiem co oznacza
Tak, ale nie jestem pewna co oznacza
Nie, nigdy o nim nie słyszałam
Jeśli wybrałaś odpowiedź a lub b przejdź do pytania nr 2, jeśli odpowiedz c przejdź do pytania nr 3.
Co według twojej wiedzy oznacza termin „feminizm muzułmański”?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Poniżej przedstawiono kilka stwierdzeń. Oceń, stawiając w odpowiedniej kolumnie krzyżyk, czy dana opinia jest zawsze prawdziwa, często prawdziwa, czasami prawdziwa, trudno powiedzieć, czy prawdziwa, rzadko prawdziwa, nigdy prawdziwa.
Poniższa opinia jest prawdziwa | Zawsze | Często | Czasami | Trudno powiedzieć | Rzadko | Nigdy |
Kobiety świata Zachodu nie powinny orzekać o sytuacji społecznej muzułmanek, ponieważ nie posiadają wystarczającej wiedzy | ||||||
Kobiety świata Zachodu powinny orzekać o sytuacji społecznej muzułmanek ponieważ mają dłuższe doświadczenie w walce o równouprawnienie |
Kobiety świata Zachodu powinny pomóc muzułmankom walczyć o respektowanie praw kobiet | ||||||
Muzułmanki nie potrzebują żadnego udziału kobiet świata Zachodu w walce o prawda kobiet | ||||||
Kobiety świata Zachodu powinny walczyć o prawa kobiet należne muzułmankom | ||||||
Kobiety świata Zachodu oraz muzułmanki powinny jednoczyć się w walce o prawa kobiet na całym świecie |
W jaki sposób feministki świata Zachodu mogłyby pomóc muzułmankom? Podkreśl maksimum 3 odpowiedzi, które wydają ci się najsłuszniejsze.
Poprzez protesty przeciwko funkcjonowaniu szariatu w poszczególnych krajach
Poprzez protesty przeciwko łamaniu praw kobiet w społecznościach muzułmańskich
Poprzez promocję zachodniego stylu życia wśród muzułmanek
Poprzez promocję świeckości wśród muzułmanek
Poprzez zwrócenie uwagi opinii międzynarodowej na sytuację kobiet w danym kraju muzułmańskim
Poprzez promocję wyzwolenia seksualnego wśród muzułmanek
Poprzez zakaz noszenia chust w krajach Zachodu
Poprzez pisanie listów proszących o ułaskawienie skazanych kobiet
Inny (napisz jaki?) …………………………………………………………
Wymień na rzecz rozwiązania jakich problemów, kobiety całego świata powinny współpracować:
………………………………………………………………
………………………………………………………………
………………………………………………………………
Zaznacz maksimum 3 parametry łączące kobiety na całym świecie.
Płeć biologiczna
Podobne cechy charakteru i osobowości
Podobne zainteresowania
Podobne życiowe priorytety
Podobne pozycja w rodzinie
Podobna pozycja w społeczeństwie
Podobny poziom inteligencji
Dyskryminacja ze względu na płeć
Inna odpowiedz:………………………………………..
7. Poniżej przedstawione jest zdjęcie137 ukraińskiej aktywistki feministycznej organizacji FEMEN, demonstrującej w Paryżu przeciwko prawu szariatu138 oraz pozycji kobiety w praktyce islamu. W dłoni trzyma kartkę z napisem „muzułmanki, rozbierzcie się”.
7.1..Uzupełnij przymiotnikami tekst znajdujący się poniżej fotografii.
Przedstawiona na zdjęciu akcja posiada ………………………….. ideę. Metoda skontfronotowania nagości demonstrantki z nakazującym zakrywać ciało szariatem jest………………. oraz …………………….. Hasło, które możemy przeczytać na kartce trzymanej przez kobietę jest…………………………….. oraz …………………………… .
7.2. Uzupełnij jedno lub dwa z przedstawionych poniżej zdań:
a. Ukazana na fotografii akcja podoba mi się ponieważ ……………………………………………………………
b. Ukazana na fotografii akcja nie podoba mi się ponieważ ……………………………………………………………
8. Poniżej przedstawiono popularny w Internecie rysunek. Dymek prezentujący myśli kobiety narysowanej po lewej stronie zawiera zdanie: „Wszystko zakryte poza jej oczami, co za okrutna kultura męskiej dominacji”, zaś przedstawionej po prawo „Wszystko odkryte poza jej oczami, co za okrutna kultura męskiej dominacji”.
8.1. Z opinią której z kobiet przedstawionych na rysunku zgadasz się bardziej?
a. kobiety po lewej
b . kobiety po prawej
c. z żadną z nich
8.2.Uzupełnij jedno lub dwa z przedstawionych poniżej zdań:
a. Rysunek podoba mi się ponieważ ………………………………………………………………
b. Rysunek nie podoba mi się ponieważ ………………………………………………………………
Uzupełnij poniższy tekst dowolnymi przymiotnikami.
Kobieta przedstawiona po prawej stronie rysunku wygląda ………………………………. oraz …………………………. Wydaje mi się, że jej osobowość cechuje ………………… , ………………… a być może ……………………… Zaś kobieta przedstawiona po prawej stronie wygląda ……………… i …………………….., zaś jej osobowość wydaje mi się ……………………..., ………………….……….. oraz …………………….. .
Czy istnieją jakieś aspekty kultury muzułmańskiej, chętnie widziałabyś jako elementy własnej? Jeśli tak, napisz jakie.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
CZĘŚĆ III
Rok urodzenia:
Kraj urodzenia:
Kraj zamieszkania:
Wykształcenie:
Zajęcie/zawód:
Wyznanie:
Narzędzie nr 2
Ankieta skierowana do grupy feministek muzułmańskich
CZĘŚĆ II
Poniżej przedstawione zostały 63 cechy określające człowieka. Które z nich są według ciebie typowe dla kobiet, które typowe dla mężczyzn, a które w ogóle nie mają związku z płcią?
Cecha | kobieca | męska | niezwiązana z płcią |
Samodzielność | |||
Ustępliwość | |||
Pomocność | |||
Siła w bronieniu własnych przekonań | |||
Pogodność | |||
Kapryśność | |||
Niezależność | |||
Nieśmiałość | |||
Sumienność | |||
Wysportowanie | |||
Tkliwość | |||
Teatralność | |||
Asertywność | |||
Pochlebność | |||
Szczęśliwość | |||
Silna osobowość | |||
Lojalność | |||
Nieprzewidywalność | |||
Siła | |||
Rzetelność | |||
Analityczność | |||
Empatia | |||
Zazdrość | |||
Zdolności przywódcze | |||
Wrażliwość na potrzeby innych | |||
Szczerość | |||
Ryzykowność | |||
Wyrozumiałość | |||
Skrytość | |||
Łatwość podejmowania decyzji | |||
Litość | |||
uczciwość | |||
Samowystarczalność | |||
Pragnienie uspokajania zranionych uczuć | |||
Zarozumiałość | |||
Dominacja | |||
Delikatność w wysławianiu się | |||
Uprzejmość | |||
Ciepło | |||
Powaga | |||
stabilności dążenie do osiągnięcia stanowiska, władzy | |||
Czułość | |||
Przyjacielskość | |||
Agresywność | |||
Łatwowierność | |||
Nieefektywność | |||
Władczość | |||
Dziecinność | |||
Zdolności adaptacyjne | |||
Indywidualność | |||
Nieużywanie szorstkiego języka | |||
Niesystematyczność | |||
Wspólzawodnictwo | |||
Miłość do dzieci | |||
Taktowność | |||
Ambicja | |||
Delikatność | |||
Konwencjonalność |
Jak dokończyłabyś następujące zdanie?
Płeć człowieka przesądza o jego charakterze
Zawsze
Prawie zawsze
Często
Tylko w niektórych przypadkach
Rzadko
Nigdy
Które z wymienionych poniżej cech charakteru sprawiają, że człowiek jest ceniony w społeczeństwie?
Cecha | Ceniona przez społeczeństwo | Nieceniona przez społeczeństwo |
Samodzielność | ||
Ustępliwość | ||
Pomocność | ||
Siła w bronieniu własnych przekonań | ||
Pogodność | ||
Kapryśność | ||
Niezależność | ||
Nieśmiałość | ||
Konsekwencja | ||
Wysportowanie | ||
Tkliwość | ||
Teatralność | ||
Asertywność | ||
Pochlebność | ||
Szczęśliwość | ||
Silna osobowość | ||
Lojalność | ||
Nieobliczalność | ||
Gwałtowność | ||
Rzetelność | ||
Analityczność | ||
Sympatyczność | ||
Zazdrość | ||
Zdolności przywódcze | ||
Wrażliwość na potrzeby innych | ||
Szczerość | ||
Ryzykowność | ||
Wyrozumiałość | ||
Skrytość | ||
Łatwość podejmowania decyzji | ||
Litościwość | ||
Oddanie | ||
Samowystarczalność | ||
Pragnienie uspokajania zranionych uczuć | ||
Zarozumiałość | ||
Dominacja | ||
Delikatność w wysławianiu się | ||
Uprzejmość | ||
Ciepło | ||
Powaga | ||
Dążenie do stabilności | ||
Czułość | ||
Przyjacielskość | ||
Agresywność | ||
Łatwowierność | ||
Nieudolność | ||
Władczość | ||
Dziecinność | ||
Zdolności adaptacyjne | ||
Indywidualność | ||
Nieużywanie szorstkiego języka | ||
Niesystematyczność | ||
Kompetencja | ||
Miłość do dzieci | ||
Taktowność | ||
Ambicja | ||
Delikatność | ||
Konwencjonalność |
Jak dokończyłbyś poniższe zdania?
Równouprawnienie kobiet i mężczyzn, powinno oznaczać:
Równość kobiet i mężczyzn w systemie prawnym
Takie same obowiązki kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
Takie samo znaczenie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
Takie same możliwości dla kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
Możliwość podejmowania takich samych wyborów dla kobiet i mężczyzn w społeczeństwie
Zlikwidowanie zjawiska dyskryminacji płciowej
Możliwość korzystania z jednakowych praw
Promocja pluralizmu i demokracji
Uznanie za tak samo ważną i potrzebną obecność kobiet jak i mężczyzn w społeczeństwie
4.2 Inne wymagania w stosunku do kobiet żołnierek niż do mężczyzn żołnierzy są:
a. szkodliwe dla armii
b. dyskryminujące
c. wspomagające równouprawnienie
d. naturalne
e/ niesprawiedliwe
Parytety wyborcze, z góry określające procentową ilość kobiet w strukturach władzy są:
Szkodliwe dla państwa
Dyskryminujące
Wspomagające równouprawnienie
Naturalne
Niesprawiedliwe
W której z wymienionych dziedzin życia czujesz się źle traktowana ze względu na swoją płeć zawsze, często, czasami, rzadko lub wcale, rysując krzyżyk w odpowiedniej kolumnie.
Dziedzina życia | zawsze | czasami | często | rzadko | wcale |
Obowiązki domowe | |||||
Decyzje podejmowane w związku | |||||
Relacje z przełożonymi | |||||
Relacje z kolegami i koleżankami w pracy | |||||
Decyzje polityczne w moim kraju | |||||
Dostęp do edukacji | |||||
Dostęp do zawodu | |||||
Dyskusje na ważne i trudne tematy | |||||
Obecność w przestrzeni publicznej | |||||
Pozycja w grupie wyznaniowej | |||||
Podejście innych do mojego ciała, seksualności |
Czy istnieją inne dziedziny w której czujesz się dyskryminowana ze względu na to, że jesteś kobietą, lecz nie zostały one wymienione w tabeli powyżej? Jakie to dziedziny?
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Poniżej wymienione zostały różne sposoby walki z dyskryminacją ze względu na płeć. Które wydają ci się najbardziej skuteczne dla problemów, które dotykają ciebie bezpośrednio?
Zmiana zapisów prawnych
Zmiana treści edukacyjnej dla dzieci
Kampanie społeczne
Zmniejszanie znaczenia religii w polityce
Zmniejszenie znaczenia religii w życiu społecznym
f. Zwiększenie wolności słowa
g. Zwiększenie swobody seksualnej
h. Działania na rzecz pluralizmu
i. Działania na rzecz demokracji
j. Inne (napisz jakie): …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak często twoim zdaniem kobiety na świecie są dyskryminowane w następujących dziedzinach życia?
Dziedzina życia | Zawsze | Często | Czasami | Rzadko | Wcale |
Obowiązki domowe | |||||
Decyzje podejmowane w związku | |||||
Relacje z przełożonymi | |||||
Relacje z kolegami i koleżankami w pracy | |||||
Decyzje polityczne w kraju | |||||
Dostęp do edukacji | |||||
Dostęp do zawodu | |||||
Dyskusje na ważne i trudne tematy | |||||
Obecność w przestrzeni publicznej | |||||
Pozycja w grupie wyznaniowej | |||||
Podejście innych do mojego ciała, seksualności |
Poniżej wymienione zostały różne sposoby walki z dyskryminacją płciową. Które wydają ci się najbardziej skuteczne?
Zmiana zapisów prawnych
Zmiana treści edukacyjnej dla dzieci
Kampanie społeczne
Zmniejszanie znaczenia religii w życiu politycznym
Zmniejszenie znaczenia religii w życiu społecznym
Zwiększenie wolności słowa
Zwiększenie swobody seksualnej
Działania na rzecz pluralizmu
Działania na rzecz demokracji
Inne (napisz jakie) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Poniżej przedstawione zostały zdjęcia kobiet w różnych strojach. Które z wymienionych obok nich cech wydają ci się adekwatne do przedstawionego wizerunku kobiety.
10.1. Zdjęcie nr 1139
Skromna
Zależna
Słaba
Odważna
Tchórzliwa
Kobieca
Zakompleksiona
Wolna
Niepewna siebie
Radosna
Nieśmiała
Zniewolona
Staroświecka
Towarzyska
Zaściankowa
Swobodna
Sympatyczna
Naturalna
Stylowa
Pewna siebie
Nowoczesna
10.2. Zdjęcie nr 2140
Skromna
Zależna
Słaba
Odważna
Tchórzliwa
Kobieca
Zakompleksiona
Wolna
Niepewna siebie
Naturalna
Radosna
Nieśmiała
Zniewolona
Staroświecka
Towarzyska
Zaściankowa
Swobodna
Sympatyczna
Stylowa
Pewna siebie
Nowoczesna
Muzułmanka przebywająca w towarzystwie mężczyzn innych niż jej mąż lub mężczyzna blisko z nią spokrewniony, powinna zakrywać całe swoje ciało z wyjątkiem twarzy i dłoni. Muzułmański sposób ubierania się określany jest mianem hidżabu. W poniższej tabelce przytoczono różne opinie na temat zasad ubioru muzułmanek. Zaznacz w odpowiedniej kolumnie jak często twoim zdaniem podane stwierdzenie jest prawdą.
Poniższe stwierdzenie jest | Zawsze prawdą | Czasami prawdą | Często prawdą | Trudno powiedzieć, czy prawdą | Rzadko prawdą | Nigdy prawdą |
Hidżab jest symbolem ucisku i zniewolenia kobiety | ||||||
Hidżab jest symbolem honoru i dobrych obyczajów kobiety | ||||||
Hidżab jest wyrazem zaściankowości i zacofania | ||||||
Hidżab jest wyrazem skromności i powściągliwości | ||||||
Hidżab jest zakładany wbrew woli kobiety | ||||||
Hidżab jest osobistym wyborem kobiety | ||||||
Hidżab jest zakładany z powodu nacisku społeczeństwa | ||||||
Hidżab jest zakładany z powodu miłości do Boga | ||||||
Hidżab sprawia, iż kobiety są bezpieczniejsze |
Hidżab sprawia, iż kobiety są krzywdzone | ||||||
Hidżab ułatwia kobiecie funkcjonowanie w społeczeństwie | ||||||
Hidżab sprawia, iż relacje w społeczeństwie są niezdrowe | ||||||
Hidżab może być wyrazem kobiecości i feminizmu | ||||||
Hidżab jest nienaturalnym wytworem patriarchatu |
Wartość | Numer |
Miłość | |
Rodzina | |
Kariera | |
Wiedza | |
Pieniądze | |
Przyjaźń | |
Uroda | |
Zdrowie | |
Religia | |
Rozrywka |
13.W wykropkowanej przestrzeni poniżej, napisz krótko co byłoby dla ciebie największym życiowym sukcesem.
………………………………………………………………...........................................................................................................................
CZĘŚĆ II
1. Poniżej przedstawiono kilka stwierdzeń. Oceń, stawiając w odpowiedniej kolumnie krzyżyk, czy dana opinia jest zawsze prawdziwa, często prawdziwa, czasami prawdziwa, trudno powiedzieć, czy prawdziwa, rzadko prawdziwa, nigdy prawdziwa.
Poniższa opinia jest prawdziwa | Zawsze | Często | Czasami | Trudno powiedzieć | Rzadko | Nigdy |
Kobiety świata Zachodu nie powinny orzekać o sytuacji społecznej muzułmanek, ponieważ nie posiadają wystarczającej wiedzy | ||||||
Kobiety świata Zachodu powinny orzekać o sytuacji społecznej muzułmanek ponieważ mają dłuższe doświadczenie w walce o równouprawnienie |
Kobiety świata Zachodu powinny pomóc muzułmankom walczyć o respektowanie praw kobiet | ||||||
Muzułmanki nie potrzebują żadnego udziału kobiet świata Zachodu w walce o prawda kobiet | ||||||
Kobiety świata Zachodu powinny walczyć o prawa kobiet należne muzułmankom | ||||||
Kobiety świata Zachodu oraz muzułmanki powinny jednoczyć się w walce o prawa kobiet na całym świecie |
2. W jaki sposób feministki świata Zachodu mogłyby pomóc muzułmankom? Podkreśl maksimum 3 odpowiedzi, które wydają ci się najsłuszniejsze.
Poprzez protesty przeciwko funkcjonowaniu szariatu w poszczególnych krajach
Poprzez protesty przeciwko łamaniu praw kobiet w społecznościach muzułmańskich
Poprzez promocję zachodniego stylu życia wśród muzułmanek
Poprzez promocję świeckości wśród muzułmanek
Poprzez zwrócenie uwagi opinii międzynarodowej na sytuację kobiet w danym kraju muzułmańskim
Poprzez promocję wyzwolenia seksualnego wśród muzułmanek
Poprzez zakaz noszenia chust w krajach Zachodu
Poprzez pisanie listów proszących o ułaskawienie skazanych kobiet
Inny (napisz jaki?) …………………………………………………………
Wymień na rzecz rozwiązania jakich problemów, kobiety całego świata powinny współpracować:
………………………………………………………………
………………………………………………………………
Zaznacz maksimum 3 parametry łączące kobiety na całym świecie.
Płeć biologiczna
Podobne cechy charakteru i osobowości
Podobne zainteresowania
Podobne życiowe priorytety
Podobne pozycja w rodzinie
Podobna pozycja w społeczeństwie
Podobny poziom inteligencji
Dyskryminacja ze względu na płeć
Inna odpowiedz:………………………………………..
5. Poniżej przedstawione jest zdjęcie141 ukraińskiej aktywistki feministycznej organizacji FEMEN, demonstrującej w Paryżu przeciwko prawu szariatu142 oraz pozycji kobiety w praktyce islamu. W dłoni trzyma kartkę z napisem „muzułmanki, rozbierzcie się”.
6.1..Uzupełnij przymiotnikami tekst znajdujący się poniżej fotografii.
Przedstawiona na zdjęciu akcja posiada ………………………….. ideę. Metoda skontfronotowania nagości demonstrantki z nakazującym zakrywać ciało szariatem jest………………. oraz …………………….. Hasło, które możemy przeczytać na kartce trzymanej przez kobietę jest…………………………….. oraz …………………………… .
6.2. Uzupełnij jedno lub dwa z przedstawionych poniżej zdań:
a. Ukazana na fotografii akcja podoba mi się ponieważ ……………………………………………………………
b. Ukazana na fotografii akcja nie podoba mi się ponieważ ……………………………………………………………
7. Poniżej przedstawiono popularny w Internecie rysunek. Dymek prezentujący myśli kobiety narysowanej po lewej stronie zawiera zdanie: „Wszystko zakryte poza jej oczami, co za okrutna kultura męskiej dominacji”, zaś przedstawionej po prawo „Wszystko odkryte poza jej oczami, co za okrutna kultura męskiej dominacji”.
8.1. Z opinią której z kobiet przedstawionych na rysunku zgadasz się bardziej?
a. kobiety po lewej
b . kobiety po prawej
c. z żadną z nich
8.2.Uzupełnij jedno lub dwa z przedstawionych poniżej zdań:
a. Rysunek podoba mi się ponieważ ………………………………………………………………
b. Rysunek nie podoba mi się ponieważ ………………………………………………………………
8.3. Uzupełnij poniższy tekst dowolnymi przymiotnikami.
Kobieta przedstawiona po prawej stronie rysunku wygląda ………………………………. oraz …………………………. Wydaje mi się, że jej osobowość cechuje ………………… , ………………… a być może ……………………… Zaś kobieta przedstawiona po prawej stronie wygląda ……………… i …………………….., zaś jej osobowość wydaje mi się ……………………..., ………………….……….. oraz …………………….. .
9.Czy istnieją jakieś aspekty kultury zachodniej, chętnie widziałabyś jako elementy własnej? Jeśli tak, napisz jakie.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
CZĘŚĆ III
Rok urodzenia:
Kraj urodzenia:
Kraj zamieszkania:
Wykształcenie:
Zajęcie/zawód:
Wyznanie:
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.